Jaaroverzicht 2020
De CPNB nu | De campagnes van 2020
Een boek kan zoveel doen, lezen verrijkt je leven. Stichting CPNB zet zich 365 dagen per jaar in om Nederlanders méér te laten lezen, kopen en lenen. In dit jaaroverzicht leest u meer over de boekenmarkt in een bewogen coronajaar, over de campagnes voor boekhandel, bibliotheek en uitgeverij, over de organisatie en samenwerkingsverbanden ter bevordering van lezen en boekbezit.
- Voorwoord
- Een jaar met twee gezichten
- 365 dagen inspiratie
- Samenwerkingen
- Bestuur, bureau, financiën
Voorwoord
Uit je comfortzone en doorpakken!
‘De mooiste dingen ontstaan niet in je comfortzone.’ Roy T. Bennett zei het ooit, en zijn gelijk hebben we in een tumultueus coronajaar gelukkig óók mogen ervaren. Want uit onze comfortzone moesten we, ook bij de CPNB. Alles werd anders, soms last minute. Het bracht frustratie maar ook creativiteit. Dat laatste zagen we gelukkig veel in het boekenvak. En ook bij de CPNB.
‘Little did we know’ toen we eind 2019 ‘doorpakken’ als thema plakten op 2020. Wat een jaar is 2020 geweest (en 2021!). Maar uiteindelijk is het wel echt doorpakken gebleken. Veel zaken die we later wilden doen, zoals de verhuizing en de volledige uitfasering van systemen, hebben we doorgepakt in 2020. En de coronacampagne #ikleesthuis is er ook een van doorpakken geweest. Door het bundelen van de krachten in het boekenvak hebben we dat samen toch maar mooi voor elkaar gekregen.
Laten we hopen dat we snel teruggaan naar ‘normaal’, maar laten we dat ‘krachten bundelen’ vasthouden! Dat is niet voor niets ons thema voor 2021. Wat ons betreft cruciaal, zeker in een tijd waarin de boekenmarkt weliswaar gegroeid is maar niet iedereen daarvan profiteert. De fysieke boekhandels, de schrijvers, de vertalers hebben allemaal flinke tikken gekregen. Juist nu is de collectiviteit meer dan ooit van belang.
‘De lezer centraal’ was nog nooit zo relevant. Want zoveel mogelijk mensen inspireren tot een gang naar boekhandel en bibliotheek, dat is wat de hele keten vitaal houdt. Vanuit de CPNB zullen wij er wederom alles aan doen daar een grote steen aan bij te dragen.
Juli 2021
Eveline Aendekerk, directeur
Erna Staal, voorzitter
Lezen maakt me rustig, daarom lees ik het liefst ’s avonds voordat ik ga slapen. Verhalen die vol fantasie zitten lees ik het liefst, of boeken die over de geschiedenis gaan. Als ik een boek kies, dan heb ik het liefst zoveel mogelijk pagina’s: zo kan ik er langer mee doen. Ik zou iedereen de Waanzinnige boomhut-serie aanraden, omdat de serie niet alleen grappig is maar ook veel fantasie heeft. Als lid van het Kinderboekenweek Leesteam mag ik boeken recenseren. Dat is leuk, want ik pak liever een boek dan dat ik achter de PlayStation zit.
De CPNB en de boekenmarkt
Een jaar met twee gezichten
Het coronajaar 2020 was wereldwijd een tumultueus jaar. Ook in de Nederlandse boekenmarkt lieten pandemie en lockdown hun sporen achter. 2020 werd een jaar met twee gezichten: voor het eerst sinds drie jaar groeide de afzet, met 4%, maar helaas profiteerde niet iedereen hiervan. Met de campagne #ikleesthuis schoot de CPNB het boekenvak te hulp.
Stijging én daling in de boekhandel
Stichting CPNB wil het leven van mensen verrijken door ze meer boeken te laten lezen. Dat bleek broodnodig in een jaar waarin mensen meer behoefte hadden aan ontspanning en ontsnapping, maar ook meer tijd hadden voor verdieping en verrijking. In 2020 groeide de omzet van de boekenmarkt met 6%. De afzet is sinds drie jaar weer gegroeid, met 4%. Lezers kochten in totaal 41 miljoen boeken, met een totale waarde van bijna 597 miljoen euro. De verkoop van kinderboeken en fictie is het sterkst gegroeid.
Maar helaas profiteert niet iedereen hiervan. Online zijn er weliswaar 25% meer boeken verkocht met een omzetstijging van 27%, maar in het fysieke verkoopkanaal is sprake van een afzetkrimp van 9% en een omzetkrimp van 11%. Onderzoek van de Universiteit Utrecht wijst uit dat het grootste deel van de online omzet niet naar de webshops van fysieke boekhandels is gegaan.
De harde lockdown in de laatste weken van 2020 heeft er voor de fysieke boekverkoop echt ingehakt. Tot en met week 50 waren zowel afzet als omzet 5% lager dan in 2019. Via het fysieke verkoopkanaal werden in week 51 en 52 circa één miljoen boeken minder verkocht dan in 2019.
Daarmee zien we voor het derde jaar op rij een krimp in de fysieke boekverkoop. Daar maken wij ons allen zorgen over. Dit heeft namelijk niet alleen gevolgen voor die boekhandel maar op de lange termijn ook voor de hele keten: van auteurs, vertalers en de veelzijdigheid van het aanbod tot aan de sociale cohesie waaraan boekhandels in de winkelstraat bijdragen.
Plussen en minnen in campagnetijd
In maart 2020 werden de gevolgen van COVID-19 voor de boekenbranche direct duidelijk. Naarmate de Boekenweek 2020 vorderde bleven bezoekers steeds meer weg en werden auteursbezoeken afgelast. Daarmee viel de eerste traditionele verkooppiek van het jaar weg: de Boekenweek resulteerde in minder afzet (-8%) en minder omzet (-4%) dan in 2019.
In het najaar werden tijdens de Kinderboekenweek, Kookboekenweek, NS Publieksprijs en de cadeaucampagne Geef meer met een boek positieve marktresultaten geboekt. Ook buiten de campagneperiodes trok de markt aan. Fysieke retailers wisten tijdens een aantal weken óók te plussen, mede het resultaat van de onvermoeibare aanpassingsslag in de (online) dienstverlening. Na een positieve Sinterklaasperiode ging echter de tweede lockdown in.
E-uitleen neemt hoge vlucht
Openbare bibliotheken maakten een soortgelijke ontwikkeling door. In 2020 werden circa 43 miljoen papieren boeken uitgeleend aan leden. Dat is 29% minder dan in 2019. Ter vergelijkijking: in 2019 daalde het aantal uitleningen met 5%. In 2020 werden bijna 5,6 miljoen e-boeken geleend via de online Bibliotheek, een groei van 45% ten opzichte van 2019. Ook de uitleen van digitale luisterboeken steeg fors met 44% ten opzichte van 2019 naar totaal bijna 2,6 miljoen.
In tegenstelling tot de boekhandels, die beperkt open waren, hebben bibliotheken hun deuren noodgedwongen lange tijd moeten sluiten. Eén belangrijk verschil met de verkooptrends is daarom dat ondanks de vlucht die het digitaal uitlenen in 2020 nam, dit geen compensatie was voor de teruggang in de fysieke uitlening.
CPNB in vogelvlucht
Inspelen op verandering
Door het virus zijn voor de CPNB veel activiteiten gewijzigd. Dat begon in maart met het Boekenbal en de Boekenweek en in het najaar, tijdens de Kinderboekenweek en Nederland Leest, laaide het virus weer op. De CPNB paste zich aan door een focus op digitalisering en nog actievere inzet van media. Zo vonden de uitreiking van de Kinderjury, de start van de Kinderboekenweek en de uitreiking van de Griffels & Penselen plaats via livestreams en video’s op de digitale kanalen.
Landelijke media werden ingezet voor onder meer de uitreiking van het Beste Boek voor Jongeren (op NPO 3FM), Griffels & Penselen (NOS Jeugdjournaal) en de NS Publieksprijs (in De Vooravond en M).
Corona leidde daarmee tot creativiteit en innovatie. De CPNB stampte in een paar dagen de #ikleesthuis-campagne uit de grond en vertaalde deze door naar de zomer, het najaar en tijdens de lockdown medio december. Een campagne waar het gehele boekenvak zich achter schaarde, zowel financieel als in gebruik van boodschap en middelen.
Gedragsinzichten sorteren effect
De campagnes van de CPNB worden ontworpen op basis van behoefte in het boekenvak en inzicht in consumentengedrag. Zo werd #ikleesthuis gebaseerd op inzicht in de barrières en impulsen bij lezers – wat hindert en wat helpt hun gedrag? Met deze campagne werd een moment aangegrepen waarop de drempels voor leesgedrag veranderden: meer thuis, meer tijd, meer ruimte voor lezen. En meer ruimte voor lezen betekent ook meer behoefte aan boeken van de boekhandel en bibliotheek. #Ikleesthuis is de eerste campagne waarbij CPNB een impactmeting op gedrag heeft gedaan; de conclusie was dat ongeveer 900.000 Nederlanders in de periode maart t/m mei positief zijn beïnvloed door de campagne. 44% van de Nederlanders die een boek in huis haalden, was geïnspireerd door de campagne.
Ook tijdens Zomerlezen werd het consumentonderzoek doorgezet. Maar liefst 60% van de mensen haalde in juni, juli en augustus een boek een huis. 27% van de personen, die een boek in huis haalden én de campagne hadden gezien, was geïnspireerd door de campagne.
De extra inzet op onderzoek leverde ook nieuwe vragen op. Met het oog op het belangrijke vierde kwartaal werd in opdracht van KVB Boekwerk en Stichting Marktonderzoek Boekenvak onderzoek uitgevoerd om inzicht te geven in hoe uitgevers en boekverkopers zich kunnen inzetten om, ondanks noodzakelijke aanpassingen, verbinding te kunnen houden met lezers. Het resultaat: inzicht in de zes verschillende soorten klantreizen en de bijbehorende klantsoorten, van koopjesjager en snuffelaar tot gerichte koper. Het inzicht in hoe deze klantreizen onder invloed van de coronamaatregelen zijn veranderd, helpt boekhandels sturing te geven aan hun vernieuwingsslag.
Processen en IT op orde
Het CPNB Jaarplan 2020 stond onder meer in het teken van ‘doorpakken’ op het gebied van IT-processen. Hierin zijn grote vorderingen gemaakt. Ontwerpfouten in het bestelsysteem leidden tot onevenredig grote kosten en een inefficiënt intern proces dat zorgde voor grote frustraties. Na een aantal verkenningen is besloten om gebruik te maken van de infrastructuur van het boekenvak zelf. Dat betekent dat boekhandels vanaf 2020 hun CPNB-materialen bestellen via CB Online en bibliotheken via NBD Biblion.
Consequentie was dat er met standaardpakketten gewerkt moest gaan worden omdat materialen anders veel te kostbaar zouden worden. Tegelijkertijd hebben we deze standaardpakketten tegen kostprijs aangeboden, waardoor de inkoopprijs kon dalen en boekhandel en bibliotheek hiervan konden profiteren.
Financieel gezond worden
Na een aantal jaren van rode cijfers was het doel in 2020 break-even uit te komen. Dit is gelukt. We zijn in 2020 weer voorzichtig terug in de zwarte cijfers en hebben met het afstoten van IT-systemen, een versnelde verhuizing en een groter kostenbewustzijn in de organisatie structureel kosten bespaard. Het ten volle aanboren van nieuwe verdienmodellen en het realiseren van de sponsordoelstelling is niet gelukt.
Dat laatste is vooral toe te schrijven aan de coronacrisis waardoor onze interne focus verschoof naar het binnenhouden van bestaande sponsors; bovendien was het klimaat voor het vinden van nieuwe sponsoren niet gunstig. Het fondsenwervingsdoel is wel gehaald.
Kin omhoog, krachten bundelen
Na een moeilijk eerste kwartaal in 2021 voor boekhandel en bibliotheek duurt de onzekerheid voort. De grilligheid van de pandemie staat daarbij in schril contrast met de constante mate van samenwerking en kennisdeling binnen het boekenvak. Zoals ook blijkt uit het eerdergenoemde onderzoek door de Universiteit Utrecht is ‘samenwerking’ de centrale waarde. Daarom blijven wij in 2021 de krachten bundelen.
Onder het motto ‘krachten bundelen’ besloot het bestuur van de CPNB eind 2020 de grootste online lezerscommunity in Nederland over te nemen. De overname van Hebban heeft per 1 januari 2021 plaatsgevonden en past naadloos in de strategie ‘De lezer centraal’. 2021 staat in het teken van verdere integratie van Hebban binnen de CPNB.
Naast de ontspanning en ontsnapping die een boek me biedt, vind ik het heel leuk om mijn mening over een boek te delen met anderen, om zo gesprekken op gang te brengen. Gelukkig heb ik een aantal vrienden die mijn liefde voor boeken delen. Daarom vind ik het ook heel leuk om boeken cadeau te doen. Van vrienden en familie weet ik vaak wat ze leuk vinden om te lezen, waardoor ik let op het genre. Maar literatuurprijzen en bijvoorbeeld de boekentips van de Boekenweek houd ik ook in de gaten voor cadeau-inspiratie.
365 dagen inspiratie
De campagnes van 2020
Het hele jaar inspiratie voor de lezer; een overzicht van de campagnes, evenementen, bekroningen, uitgaven en marketingactiviteiten in 2020.
Voor mij zijn boeken zoveel meer dan een leuk tijdverdrijf; het juiste boek is voor mij echt een waardevolle toevoeging aan mijn leven. Dat zijn de boeken die me nieuwe inzichten hebben gegeven, ervoor gezorgd hebben dat ik mezelf beter ben gaan begrijpen of daadwerkelijk dingen anders ben gaan doen in mijn leven. Boeken lees en koop ik het hele jaar door, maar de Boekenweek is voor mij echt een excuus om mijn boekenkast aan te vullen. Ook ga ik tijdens Nederland Leest naar de bibliotheek.
Samenwerkingen
Leesbevordering doe je samen
De CPNB promoot de kracht van lezen en boeken niet in haar eentje. Voor extra slagkracht was er ook in 2020 onontbeerlijke steun van sponsoren en partners in het veld van leesbevordering.
Bookstore Day
Lees meerLees minderOp 12 september 2020 werd voor de vierde keer Bookstore Day gevierd, georganiseerd door Libris. Nu op anderhalve meter afstand. De familie Chabot trad op als ambassadeur en dat leverde goede media-aandacht op. Schrijversoptredens en speciale edities lokten publiek naar zo’n 150 zelfstandige boekwinkels. De CPNB ondersteunde bij de publiciteitsvoering.
Boomerang
Lees meerLees minderBereik generen met lef, dat is Boomerang. In 2020 verwelkomde de CPNB Boomerang als partner in haar missie om zoveel mogelijk Nederlanders te inspireren om te gaan lezen. Boomerang zet zich belangeloos in door het Boekenweekgedicht en het Zomergedicht in 100.000-voud beschikbaar te stellen via hun welbekende kaartenrekken in culturele locaties.
Vanaf het begin van de pandemie is een brancheoverleg ingesteld met CB, CPNB, KBb en GAU aangevuld met WPG en VBK. Incidenteel werd dit overleg aangevuld met directeuren van Letterenfonds, VOB, NBD Biblion en Stichting lezen. Er was nauw overleg over hoe we de lezer konden blijven bereiken en hoe we organisaties konden helpen.
Vanaf april 2020 bestellen boekhandels de campagne-artikelen van de CPNB via CB Online. Deze overstap is het gebruiksgemak en de efficiency ten goede gekomen. Daarnaast is het CPNB-aanbod van losse campagnematerialen gebundeld in drie standaardpakketten met de best lopende producten van de voorbije jaren. Dit leverde scherpere inkoopprijzen voor de boekhandel op.
DPG Media
Lees meerLees minderLeesbevordering is het gezamenlijk belang van de CPNB en DPG Media. Om zoveel mogelijk lezers te bereiken werd het Boekenweekmagazine in 2020 voor de derde keer gemaakt door de redactie van AD. Het magazine bij het Boekweekthema ‘Rebellen en dwarsdenkers’ had een imposant bereik van 1,1 miljoen exemplaren. Dagblad Trouw besteedde vier weken lang aandacht aan poëzie gekoppeld aan het thema van de Boekenweek. De serie werd afgesloten met de bekendmaking van het Boekenweekgedicht van Babs Gons.
Eye Wish
Lees meerLees minderEye Wish Opticiens was in 2020 een van de partners van de Boekenweek, omdat zij overtuigd is van het nut van leesbevordering en de maatschappelijke en economische impact van lezen en boeken. Door middel van boekentips (‘Door lezen zie je meer’) promootte Eye Wish het belang van goed zicht. De content werd verspreid via de communicatiekanalen van het bedrijf, via DPG Media (ingekocht) en via lezersplatform Hebban. In de winkels van Eye Wish werd het AD Boekenweekmagazine gratis weggegeven.
Hebban
Lees meerLees minderIn 2020 is de samenwerking met het online lezersplatform Hebban.nl geïntensiveerd. Behalve de cadeaucampage ‘Geef meer met een boek’, die in het voorjaar en najaar op dit platform draaide, bereikte de collectieve boekenvakcampagne #Ikleesthuis lezers via de Hebban-community. Dat smaakte naar meer: eind 2020 bleek het mogelijk dat Hebban.nl onderdeel van de CPNB kon worden. Hiermee kan CPNB nog beter op de strategie ‘De lezer centraal’ inzetten: Hebban.nl richt zich op het aanwakkeren van de leescultuur in Nederland door lezers te inspireren en te helpen bij hun boekenkeuze. Hebban.nl is de grootste en actiefste lezerscommunity van Nederland; met ruim een half miljoen bezoekers per maand een onontbeerlijk podium om de lezer in Nederland te bereiken.
JCDecaux
Lees meerLees minderIn 2020 kondigde de CPNB aan dat JCDecaux mediapartner wordt van de CPNB. De wereldwijde marktleider op het gebied van buitenreclame zet zich belangeloos in om meer bereik en impact te creëren voor de leesbevorderingscampagnes van de CPNB. De zichtbaarheid van de cadeaucampagne ‘Geef meer met een boek’ (tweemaal in 2020) en de coronacampagne #Ikleesthuis nam meteen een hoge vlucht doordat JCDecaux circa 4.000 abri’s beschikbaar stelde.
Kinderboeken-ambassadeur
Lees meerLees minderSinds maart 2019 is Manon Sikkel de Kinderboekenambassadeur, de schrijver die het twee jaar lang tot haar taak rekent het belang van lezen door kinderen breed onder de aandacht te brengen. Vanwege de pandemie is het ambassadeurschap met een jaar verlengd. De ambassadeur is aangesteld door Stichting Lezen en het Nederlands Letterenfonds in samenwerking met De Schrijverscentrale en de CPNB.
Koninklijke Bibliotheek
Lees meerLees minderNaast gewaardeerd partner in de Leescoalitie, gaat de relatie tussen de CPNB en de Koninklijke Bibliotheek (KB) lang terug. Concreet heeft de KB vijf jaar lang de Kinderjury financieel ondersteund. In 2020 is dit in een andere vorm voortgezet: om het digitaal lezen bij kinderen en jongeren te stimuleren wordt aangehaakt bij de Kinderjury en de Boekenweek voor Jongeren. Voor de Top 100 Meest Uitgeleende Boeken levert de KB data op het gebied van e-lending. Samen met Stichting Lezen, CPNB, KVB en Stichting Marktonderzoek Boekenvak is KB opdrachtgever voor de consumentenonderzoeken die GfK vier keer per jaar uitvoert. Daarnaast zijn de data die KB beschikbaar stelt, o.a. via de Bibliotheekmonitor, onontbeerlijk voor de rapportages van de CPNB.
KVB Boekwerk
Lees meerLees minderStichting CPNB is samen met GAU, KBb, Stichting Lezen en het Nederlands Letterenfonds partner in KVB Boekwerk, het kennis- en innovatieplatform van de boekensector. Het jaarlijks symposium werd wederom gecombineerd met de nieuwjaarsreceptie van de CPNB (op 16 januari 2020). Centraal stond dit jaar de vraag: Wat kunnen de marktpartijen doen om aan te zetten tot lezen?
Eind augustus presenteerde KVB Boekwerk de resultaten van het kwalitatieve onderzoek Klantreizen van boekenkopers dat is uitgevoerd door GfK in opdracht van KVB-SMB, CPNB, de Koninklijke Bibliotheek en Stichting Lezen. Daarnaast werkten KVB Boekwerk en de CPNB naast vele andere boekenvakpartijen mee aan het onderzoek van de Universiteit Utrecht naar de impact van de crisis op de Nederlandse boekensector van maart 2020 tot en met december 2020, de eerste intense coronaperiode: Naar een versterking van de veerkracht van de boekenwereld na COVID-19 (pdf).
Leescoalitie
Lees meerLees minderDe Leescoalitie is een samenwerkingsverband van organisaties die elk vanuit een andere taakstelling bezig zijn met leesbevordering. Dat zijn Stichting Lezen, Stichting Lezen & Schrijven, het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, VOB, KB, Nederlands Letterenfonds en de CPNB. In 2020 liep de actie Lees voort! waarbij grootouders opgeroepen werden tijdens oppasmomenten vaker voor te lezen, hun kleinkind te stimuleren zelf te lezen of met ze naar de boekhandel of bibliotheek te gaan. In oktober 2020 presenteerde de Leescoalitie het manifest Oproep tot een ambitieus leesoffensief, ‘een dringend beroep op de Onderwijs- én Cultuurpoot van OCW om gezamenlijk te komen tot een actief en inclusief leesbeleid, waarin leesplezier een essentiële rol vervult.’
Een innovatieve manier om jongeren tussen de 15 en 18 met plezier aan het lezen te krijgen is Readification: een project van de Leescoalitie en Ubisoft, een van ’s werelds grootste gameontwikkelaars, helemaal in het kader van het Leesoffensief. In 2020 werd het startschot gegeven om een prototype te ontwikkelen dat in 2021 live is gegaan.
LINDA.
Lees meerLees minderSinds 2012 is LINDA. gewaardeerd partner voor de promotie van lezen in de zomermaanden. Zij doet dit middels een kortingsvoucher van € 5 op de cover van het populaire magazine LINDA. De eerste jaren ging het om korting op 75 boeken, inmiddels is dit aantal teruggebracht tot het compacte aantal van 25 titels. Vaak was het betreffende zomernummer van LINDA. het bestverkochte tijdschrift van dat jaar.
McDonald's
Lees meerLees minderDe CPNB en McDonald’s hebben in 2020 de krachten gebundeld om lezen en voorlezen te stimuleren: tijdens de Kinderboekenweek gaf McDonald’s in ieder Happy Meal een leesboekje mee. Sinds vorig jaar konden gasten van de restaurantketen al kiezen tussen een leesboekje of een speeltje als cadeautje bij een Happy Meal. Door tijdens de Kinderboekenweek bij ieder Happy Meal alleen een leesboekje als cadeautje mee te geven, willen McDonald’s en de CPNB het belang van lezen extra onderstrepen. Zo (her)ontdekken meer ouders en kinderen het plezier van lezen.
Nationaal Comité 4 en 5 mei
Lees meerLees minderSamen met het Nationaal Comité 4 en 5 mei is de CPNB co-uitgever van de jaarlijkse dubbeluitgave met de toespraken voor 4 en 5 mei. 2020 was het jubileumjaar van de Nationale Viering (75 jaar). De uitgave van de 4 mei-lezing door Arnon Grunberg werd verrijkt met een selectie van tien gedichten die passen bij het thema ‘vrijheid’. Het kroonjaar werd gevierd door de uitgave van het jubileumboek 75 jaar vrijheid. De CPNB heeft de boekjes én het jubileumboek naar boekhandel en bibliotheek verspreid.
NBD Biblion
Lees meerLees minderDé dienstverlenende organisatie voor openbare bibliotheken is sinds jaar en dag trouwe sponsor van de CPNB. Vanaf 2018 worden drie campagnes nadrukkelijk mede mogelijk gemaakt door NBD Biblion: de Kinderjury, Boekenweek voor Jongeren en Nederland Leest. Het kinderboek is al jaren het meest uitgeleende genre in de openbare bibliotheken. De Kinderjury is daarom ideaal om te zorgen dat een bibliotheek aanbiedt wat kinderen willen lezen. Tegelijk met de Kinderjurywinnaar wordt ook de NBD Biblion Jeugdspecialist van het Jaar bekendgemaakt. In de Boekenweek voor Jongeren (vanaf 2021: Boekenweek van Jongeren) wordt het leesplezier van de iets oudere jeugd gestimuleerd. De campagne Nederland Leest benadrukt de rol van de bibliotheek als centrum voor ontmoeting en debat.
In 2020 kreeg de samenwerking tussen de CPNB en NBD Biblion een nieuwe dimensie: bibliotheken bestellen hun CPNB-campagnematerialen voortaan bij NBD Biblion. De overstap naar bestellen via de webshop van NBD Biblion en het voeren van standaardpakketten levert bibliotheken een efficiëntieslag op en maakt het mogelijk campagnematerialen voor nog scherpere prijzen aan te bieden.
Nederlands Letterenfonds
Lees meerLees minderVanaf het begin van de pandemie is een brancheoverleg ingesteld met CPNB, CB, KBb en GAU aangevuld met WPG en VBK. Incidenteel werd dit overleg aangevuld met directeuren van het Letterenfonds, VOB, NBD Biblion en Stichting lezen. Er was nauw overleg over hoe we de lezer konden blijven bereiken en hoe we organisaties konden helpen.
Het Letterenfonds heeft in 2020 en 2021 tijdelijke steun- en stimuleringsregelingen geopend voor auteurs, uitgevers en boekhandel – voor de hele keten die betrokken is bij het maken en het verspreiden van literatuur. Geld hiervoor werd vrijgemaakt uit het bestaande budget van het Letterenfonds en later aangevuld met overheidsgelden. Het fonds droeg ook ruimhartig bij aan de collectieve campagne #ikleesthuis. Bovendien maakt het Letterenfonds al sinds het begin van de Boekenweek voor Jongeren deze campagne mede mogelijk.
NS draagt lezen een warm hart toe, want reizen met de trein is tijd voor jezelf, tijd om te lezen. NS is daarom al sinds 2001 trotse partner van de CPNB. NS sponsort jaarlijks drie campagnes, vanaf 2019 onder de noemer ‘Treinlezer’: Boekenweek, Kinderboekenweek en NS Publieksprijs.
Vanwege de pandemie kon de traditionele Boekenweekactie ‘gratis reizen met het Boekenweekgeschenk’ in 2020 helaas niet doorgaan. Het fysieke evenement NS Kinderboekenruil tijdens de Kinderboekenweek werd vervangen door voorleesvideo’s met voorleesconducteur John Piqué als boegbeeld. Ook lazen conducteurs, machinisten en servicemedewerkers van NS voor aan basisschoolkinderen via een live videoverbinding. Voor de NS Publieksprijs activeerde NS haar reizigers met het uitdelen van miniboekjes met leesfragmenten in de trein en op Instagram. Leden van de NS Leesclub deelden hun leeservaringen met de rest van Nederland.
Squla
Lees meerLees minderSqula is het online oefenprogramma voor kinderen in groep 1 t/m 8. Het bestaat uit quizzen en spelletjes die kinderen in de klas en thuis kunnen doen. Op een leuke manier leren, dat is de kern. Squla is partner van de Kinderboekenweek en De Nationale Voorleesdagen. Met Squla bereiken we in de 300.000 kinderen zonder betaald abonnement in de klas en 185.000 kinderen met abonnement thuis, aangevuld met zo’n 10.000 ouders en leerkrachten via mailingen.
Stichting De Best Verzorgde Boeken
Lees meerLees minderDe CPNB en stichting De Best Verzorgde Boeken waren decennialang nauw met elkaar verbonden, op inhoudelijk vlak maar ook in organisatorische zin. Sinds oktober 2020 zijn beide stichtingen ontvlochten waardoor beide instellingen zich autonoom op hun eigen missie kunnen richten.
Stichting Lezen
Lees meerLees minderDe samenwerking tussen de CPNB en Stichting Lezen gaat ver terug. Sinds 2003 besteedt Stichting Lezen de organisatie van De Nationale Voorleesdagen uit aan de CPNB; in nauwe samenwerking wordt de invulling bepaald. Stichting Lezen is ook inhoudelijk partner bij de Boekenweek voor Jongeren, Nederland Leest Junior, de Kinderjury en de BoekenBoost. Jarenlang was Boekenweek Live! een coproductie, die in 2020 voor de laatste keer werd georganiseerd. Hiermee komt ook een einde aan de Boekenweeklessen voor de bovenbouw van de middelbare school.
Eén keer per jaar worden door middel van de KinderboekenGids alle kinderboekencampagnes van de CPNB en Stichting Lezen aangeboden aan alle lagere scholen. Het gaat om De Nationale Voorleesdagen, Kinderboekenweek, Kinderjury, Nederland Leest junior en De Nationale Voorleeswedstrijd. De KinderboekenGids bevat bovendien de nodige inzichten over leesonderwijs uit onderzoek van Stichting Lezen: inspiratie voor leerkrachten en extra stimulans om mee te doen.
Stichting Van Beuningen/Peterich-fonds
Lees meerLees minderPoëzie wordt een zeer warm hart toegedragen door het Van Beuningen/Peterich-fonds. Jarenlang ondersteunde het fonds de Poëzieweek, die in 2020 voor het laatst door de CPNB werd georganiseerd. Tegelijkertijd besloot de CPNB aan poëzie geen aparte campagne te wijden maar het hele jaar door aandacht voor poëzie te vragen in de bestaande CPNB-campagnes. Dit gebeurde al in de Boekenweek en daar kwamen in 2020 Zomerlezen en de Kinderboekenweek bij. Mogelijk gemaakt door het Van Beuningen/Peterich-fonds.
Bij vakantie denk je aan boeken. Het spannende boek is daarbij met stip het populairste genre. Onder het motto ‘Je zomer begint met boeken’ vonden CPNB en TUI, marktleider in de Nederlandse reisbranche, elkaar in hun missie om lezen te bevorderen en ontspanning te vergroten. TUI sponsorde in 2019 niet alleen de Spannende Boeken Weken maar verbond zich drie maanden lang aan Zomerlezen met de TUI Top 25 Zomerboeken. CPNB en TUI wonnen in 2019 de bronzen SponsorRing in de categorie Maatschappij. De plannen voor 2020 waren ambitieus, maar TUI werd door de coronamaatregelen zo hard getroffen dat de activatie veel kleinschaliger was.
VriendenLoterij
Lees meerLees minderEen lot uit de loterij wonnen Stichting CPNB en Stichting Lezen op 6 februari 2019 met de cheque van € 500.000 uit handen van VriendenLoterij-ambassadeur Johnny de Mol. Deelnemers aan de VriendenLoterij maken daarmee De Nationale BoekenBoost mogelijk. Dit nieuwe initiatief heeft als doel om het leesplezier van de schoolgaande jeugd tot achttien jaar een positieve boost te geven door middel van veel extra boeken in de klas. De Nationale BoekenBoost vergroot daardoor de impact van bestaande leesbevorderingscampagnes voor kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar, zoals De Nationale Voorleesdagen, de Kinderboekenweek en de Boekenweek voor Jongeren.
Met dank aan
De CPNB dankt de volgende partners voor hun financiële bijdrage aan één of meerdere campagnes:
Partners in onderwijs
In 2020 bereikte de CPNB kinderen en jongeren met de volgende campagnes en educatiepartners:
De Nationale Voorleesdagen | 0-6 jaar
Kinderboekenweek | 0-12 jaar
Kinderjury - lezersprijs van de Kinderboekenweek | 6-12 jaar
Nederland Leest Junior | 10 tot 14 jaar
Boekenweek Live | 12-18 jaar
Boekenweek voor jongeren | 15-18 jaar
Literatuur is mijn favoriete kunstvorm. Ik raak gefascineerd door de wijze waarop auteurs woorden aan elkaar plakken, een zin vormen: een zin die mij vervolgens laat lachen, huilen, en al wat daartussen zit. De afgelopen periode heb ik veel voorbij zien komen over de campagne Boekenweek van jongeren. Het inspireert mij enorm te zien dat jongeren hierbij zo betrokken worden. Als ik lees vind ik het leuk om op mijn Instagram-account (@boekenjongen) af en toe een leuke foto te plaatsen met een boekenshoplog, een mini-recensie of een literair hersenspinseltje.
Bestuur, bureau, financiën
Organisatie
Stichting CPNB is het marketingcommunicatiebureau van het boekenvak. Hoe zijn bestuur, bureau en financiën georganiseerd om deze taak uit te voeren?
Organisatie
Bestuur
Er vond in 2020 één wijziging in de bestuurssamenstelling plaats, m.i.v. 21 april 2020 trad Mark Beumer, directeur uitgeverij De Bezige Bij toe tot het bestuur. Hij verving Martine Schaap wier tweede termijn op 31 december 2019 afliep.
In 2020 kwam het bestuur acht maal bijeen, op 11 februari, 21 april, 25 mei, 7 juli, 24 september, 23 oktober, 5 november en 14 december. Op 14 november 2020 kwam het bestuur conform de afspraak in het convenant bijeen voor de jaarlijkse bespreking met de besturen van de drie convenantpartners GAU (Groep Algemene Uitgevers), KBb (Koninklijke Boekverkopersbond) en VOB (Vereniging van Openbare Bibliotheken).
Het bestuur van de CPNB bestaat in 2020 uit:
- Mark Beumer (De Bezige Bij, Amsterdam).
- Erno de Groot (Bibliotheken Eemland, Amersfoort)
- Maaike le Noble (vice-voorzitter, Meulenhoff Boekerij, Amsterdam)
- Margreet Plukker (Boekhandel Plukker, Schagen)
- Annet Scheermeijer (penningmeester, bol.com)
- Erna Staal (voorzitter, Bibliotheek Gouda)
Organisatie
Bureau
In 2020 bestond de organisatiestructuur uit twee afdelingen: Merk, Marketing & Communicatie en Programmering & Projectmanagement. Daarnaast waren er drie staffunctionarissen (Externe Betrekkingen, Controlling en HR) die samen met de managers van de twee afdelingen aan de directeur rapporteren. De twee managers vormen samen met het hoofd Externe Betrekkingen het dagelijks MT.
Sinds 2018 is er een personeelsvertegenwoordiging (PVT) actief. De PVT-leden worden gekozen door werknemers, de PVT overlegt periodiek met de directie over de gang van zaken binnen de CPNB, zij heeft advies- of instemmingsrecht en is bedoeld om personeel beter bij interne besluitvoering te betrekken. Er is een door het Bestuur vastgesteld PVT Reglement.
In 2020 bood de CPNB werkgelegenheid aan gemiddeld 29,0 fte (in 2019 30,1 fte), zijnde 36 medewerkers, waarvan 14 parttimers. Er kwamen 3 nieuwe medewerkers in dienst: Erik Rasmussen, Sharon Verdam en Patty de Block. 8 medewerkers verlieten de CPNB in 2020: Milo Hoogzaad, Heleen Tersteeg, Joyce Grantsaan, Ruben Bruinink, Yong Hung Cheung, Aafke van Tent Beeking, Thilini Scherpenzeel en Patty de Block. De gemiddelde leeftijd van onze medewerkers was in 2020 42 jaar (in 2019 41,3 jaar).
Op 31 december 2020 hadden 21 personen een dienstverband voor onbepaalde tijd en 7 personen voor bepaalde tijd. Tevens vervulde de CPNB vier stageplaatsen bij marketing, evenementen, persvoorlichting en webredactie.
Op 1 augustus 2020 verhuisde het bureau – na een decennium aan de Herengracht 166 – naar een nieuw kantoorpand: Overtoom 197-4.
In de eerste helft van 2021 kwamen 8 nieuwe medewerkers in dienst: Sander Verheijen, Anouk van der Zee, Lindy de Jong, Marjoleine Wolf, Münise Yavuz, Celine Haring, Natasja Molenkamp en Rozemarijn Visser. Tot en met 30 juni traden ook 8 medewerkers uit dienst: Annette Reijersen van Buuren, Marije van der Lee, Philip Jansen, Marjoleine Wolf, Erik Rasmussen en Münise Yavuz; Liesbeth Hans overleed op 26 januari en Henk van der Does ging per 27 april met pensioen.
Medewerkers
Per 1 juli 2021 bestaat het bureau van Stichting CPNB uit de volgende medewerkers:
Directie
-
Eveline Aendekerk
directeur
Externe betrekkingen
-
Esther Scholten
hoofd Externe Betrekkingen
-
Joris de Bruin
analist
-
Mark Hemels
redacteur
-
Arthur Hoogendijk
business development a.i.
Financiën
-
Martijn Kager
controller
-
Mignon Visser
financieel administratief medewerker
HRM & Office
-
Marlies Tan
hr-manager (extern voor 0,2 fte)
-
Joyce Bierlee
directieassistent
-
Anja Loijer
schoonmaker
Community & Content
-
Sander Verheijen
manager Community & Content
-
Lindy de Jong
senior redacteur Hebban
-
Debbie van der Zande
community manager Hebban
-
Anouk van der Zee
redacteur Hebban
-
Martijn Lindeboom
redacteur Hebban
Marketing
-
Marion Boxum
hoofd Marketing
-
Quintus Bosch
marketeer
-
Sharon Verdam
marketeer
-
Floor Boonstra
online marketeer
-
Joyce Kappert
online marketeer
-
Bauke Hondema
medewerker inkoop en productie
-
Tessa Walta
medewerker klantenservice
-
Josephine Willems
accountmedewerker binnendienst
Pers & PR
-
Job Jan Altena
hoofd Publiciteit
-
Rozemarijn Visser
persvoorlichter/pr-adviseur
-
Isabel Willemsen
persvoorlichter/pr-adviseur
Programmering & Projecten
-
Sharon Ullers
manager Programmering & Projecten
-
Johan Kuiper
programmeur
-
Pauline Sparreboom
programmeur
-
Anne-Loes Boon
projectleider
-
Mascha Ravelli
projectleider
-
Roos de Ridder
educatiespecialist
-
Janneke Siebelink
interim Jury's & Comités
-
Natasja Molenkamp
officemanager
In memoriam Liesbeth Hans
Op dinsdag 26 januari is onze collega Liesbeth Hans op 33-jarige leeftijd overleden. Liesbeth stapte in de zomer van 2019 als een bruisende, eigenzinnige jonge vrouw over de drempel bij de CPNB om als evenementenproducent aan de slag te gaan. Ze bracht een bak ervaring mee in haar vakgebied, ze maakte haar eigen muziek en stroomde over van enthousiasme en visie. We merkten meteen dat ze stoer en vurig was, maar leerden ook haar gevoelige en betrokken hart kennen. In een mum van tijd had ze iedereen voor zich gewonnen en ze bewoog zich vervolgens als een natuurkracht door de CPNB en het boekenvak – een natuurkracht in rood fluweel en panterprint.
Op 1 oktober 2020 moest Liesbeth zich ziek melden. Wij dachten en hoopten allemaal dat ze zich binnen een paar weken weer bij ons aan zou sluiten. De kanker die haar er onder heeft gekregen heeft alle registers open moeten trekken. Uit alle woorden waarmee we Liesbeth omschrijven spreekt liefde voor het leven, plezier en kracht. Liesbeth durfde voluit te leven.
We missen haar vreselijk.
Organisatie
Financiën
De CPNB is een stichting zonder winstoogmerk. De gelden die zij ontvangt, worden alle aangewend ten dienste van haar missie. De CPNB heeft een kleine reserve die gemiddeld zo’n 10% van het totale jaarlijkse budget bedraagt. Het jaarlijkse budget (inkomsten en uitgaven) van de CPNB ligt rond de 6 miljoen euro.
Inkomsten
Waar komt het budget van de CPNB vandaan? Er zijn drie stromen van inkomsten:
Vaste bijdrage van convenantpartners (22%)
De drie partners die aan de basis staan van de CPNB (respectievelijk de GAU, de KBb en de VOB) hebben zich via een convenant aan de CPNB verbonden. Zij betalen jaarlijks een vaste bijdrage; in 2020 goed voor 22% van het budget.
Campagneopbrengsten (61%)
Boekhandels, bibliotheken, uitgeverijen en scholen kunnen meedoen aan de campagnes en activiteiten van de CPNB door de aanschaf van uitgaven, promotiematerialen of de aanmelding voor prijzen en tiplijsten. Daarnaast vallen specifieke bijdragen van fondsen en instellingen aan campagnes onder deze opbrengstenstroom. Deze redelijk stabiele stroom van inkomsten was in 2020 goed voor 61% van het budget. De stijging ten opzichte van 2019 (55%) kwam mede tot stand door de extra coronacampagne #ikleesthuis. Tegenover de extra gelden voor deze campagne stond eenzelfde hoeveelheid kosten.
Sponsoring (24%)
Noodzakelijke versterking van de CPNB-activiteiten wordt verworven door sponsorbijdragen. Ondanks alle inspanning hebben wij in 2020 mede door corona onze sponsordoelstelling niet gehaald. In 2021 wordt het sponsorbeleid herzien. Een overzicht van partners en sponsors vindt u onder Samenwerkingen.
Overige baten (1%)
Van maart tot mei 2020 maakte de CPNB gebruik van de loonkostensubsidie van de NOW-regeling, bedoeld om tijdens de coronacrisis werkgelegenheid te behouden bij omzetverlies.
Uitgaven
Waar geeft de CPNB het budget aan uit? Er zijn vier kostenstromen:
Campagnekosten (52%)
Het grootste deel van de kosten bedragen de out-of-pocket campagnekosten, alle kosten die de CPNB maakt voor de productie van promotiematerialen, organisatie van evenementen en media.
Personeel (34%)
De personele kosten bedragen een derde van de begroting en bestaan naast salarissen en pensioenen onder meer uit externe inhuur. Deze kostenpost is over de afgelopen vijf jaar stabiel gebleven.
Afschrijvingen (3%)
De afschrijvingen bedragen in 2020 3% van de begroting en zijn hoger dan begroot omdat er nog een restant van de oude software afgeschreven moest worden. Dit is in 2020 gebeurd, maar in de begroting was hiermee geen rekening gehouden. Vanaf 2021 dalen de afschrijvingskosten sterk.
Afschrijvingen, van onder meer IT-systemen en software, bedragen 1% van de begroting.
Organisatiekosten (11%)
Organisatiekosten betreffen huur, IT, voorzieningen voor debiteuren en overige algemene kosten. De CPNB heeft over de laatste jaren een gemiddelde overhead van rond de 11%.
Als oma van zes kleinkinderen en juf van groep 3 lees ik veel voor. Dat vind ik belangrijk, omdat je een band opbouwt met de kinderen, maar ook de woordenschat uitbreidt door te praten over het boek en de emoties die erin voorkomen. Naast het voorlezen lees ik zelf elke dag de krant en soms een boek. Met name in de vakantie, wanneer ik er tijd voor heb. Ik lees graag de nieuwsbrief van de CPNB en blijf op de hoogte van de Kinderboekenweek via het Instagramaccount.
Organisatie
Nevenfuncties
Eveline Aendekerk
- voorzitter raad van toezicht Cinekid
- lid raad van toezicht De Kleine Komedie
- lid raad van toezicht JINC
- lid bestuur Stichting De Best verzorgde Boeken
- lid raad van advies Renew the Book
- lid raad van advies KVB
Johan Kuiper
- lid bestuur Stichting Vrienden van het Harry Mulisch Huis
- voorzitter Stichting Resolution Magazine
- auteur Uitgeverij De Bezige Bij
Martijn Lindeboom
- auteur uitgeverijen Luitingh-Sijthoff, Atlas Contact, Passage, Van Oorschot (Tirade) en Singel (De Revisor)
- voorzitter Stichting ter bevordering van het fantastische genre
- schrijfdocent Schrijversacademie
- auteursscout African Literary Agency
Esther Scholten
- lid bestuur Vrienden van Meermanno | Huis van het Boek
- lid bestuur De Gijselaar-Hintzenfonds
- directeur Stichting De Best Verzorgde Boeken
Janneke Siebelink
- lid raad van advies Letterenfonds Digitale innovatieve projecten
- columnist Libelle
- auteur Ambo|Anthos Uitgevers
- moderator Renew the Book
Sander Verheijen
- auteur Uitgeverij Volt
Debbie van der Zande
- lid boekenpanel Mezza
- auteursscout African Literary Agency